شنبه , اردیبهشت ۸ ۱۴۰۳
علت ساخت گلدسته در مساجد

علت ساخت گلدسته در مساجد چیست؟

یکی از مسائل بسیار مهم در ساخت مسجد، بنای گلدسته می باشد. گلدسته یکی از مهم ترین قسمت های مسجد محسوب می شود و وجود آن در ساخت مساجد ضروری می باشد. جالب است بدانید که وظیفه ساخت گنبد و گلدسته به دوش شرکت های معتبری از جمله شرکت گلدسته سازی ثارالله است. البته، ساخت گلدسته در مساجد دارای علت و دلایل مختلفی می باشد اما هنوز محققان به دلیل اصلی آن پی نبرده اند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با علت های احتمالی ساخت گلدسته در مساجد بیشتر آشنا شوید.

علت های ساخت گلدسته در مساجد

در زمان پیامبر(ص) به دلیل نبودن مساجد، دو دیواره بلند بنا می کردند تا مردم بتوانند در سایه آن به نماز ظهر بپردازند. جالب است بدانید که دیواره ها به سوی قبله بنا می شدند تا مردم بتوانند بدون شک در جهت قبله نماز خود را برگزار کنند. به همین دلیل، از گذشته تا به امروز برای فراموش ننمودن آن دیواره ها، دو گلدسته بسیار بلند و به سوی قبله در کنار گنبد مسجد ساخته می شوند.

یکی دیگر از علل های ساخت گلدسته در مسجد، نماد دست به دعا بردن می باشد. به گفته برخی از علما، ساختان گلدسته های مسجد همانند یک انسانی می باشد که برای رستگاری دست به دعا بلند کرده است. بسیاری از افراد برای دعا کردن و مطرح نمودن خواسته های خود با خدا، مسجد را انتخاب می نمایند و بر این عقیده باورند که دعاهای آن ها در مساجد سریع تر مستجاب می شود. برخی از علما می فرمایند که گلدسته ها می توانند دعاهای مسلمانان را به گوش خداوند برسانند.

البته فراموش نکنید که گلدسته ها نقش بالا بردن عظمت و شکوه مسجد را نیز بر عهده دارند.

طبق روایات، پیامبر اکرم به مسلمانانی که در حال ساخت مسجد بودندن، فرمود که مسجد را به گونه ای بسازید تا تمامی افراد از تمامی نقاط شهر بتوانند آن را مشاهده نمایند و افراد نابینا نیز بتوانند آن را به آسودگی پیدا کنند. جالب است بدانید که گلدسته ها، یک محل مناسب برای اذان گفتن موذن نیز محسوب می شود و در گذشته به دلیل نبودن بلندگو، موذن ها بر روی گلدسته ها می ایستادند و اذان را اقامه می نمودند.

به همین دلیل، محل اقامه اذان مهم ترین و محکم ترین دلیل ساخت گلدسته در مساجد محسوب شده است و تمامی علما و مراجع دینی این دلیل را پذیرفته اند.

سخن پایانی

همانطور که در بخش های قبل به آن اشاره شد، علت اصلی ساخت گلدسته برای مسلمانان هنوز مشخص نشده است و علما و مراجع دینی در حال تحقیقات گسترده ای هستند تا بتوانند دلایل آن را بیابند.

ساخت گلدسته در مساجد دارای دلایل بسیار زیادی می باشد که هنوز افراد نتوانسته اند اصلی ترین آن را پیدا نمایند؛ اما با ظهور حضرت مهدی (عج) تمامی راز های نهفته گلدسته ها و ساخت آن ها آشکار می گردد.

5/5 - (2 امتیاز)

Visits: 1549

درباره‌ی اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *