یکشنبه , اردیبهشت ۹ ۱۴۰۳
قبر امام رضا دقیقا کجاست؟

قبر امام رضا دقیقا کجاست؟

هر ساله زائرین بسیاری از سراسر جهان به مشهد مقدس و پابوس امام هشتم می‌ روند. وقتی انسان وارد حرم مطهر می شود با دیدن گنبد زیبای امام رضا با آن گلدسته های طلایی، حال و هوای خاصی به درونش نفوذ می کند. در بین افرادی که به مشهد سفر می کنند تعداد کمی از مردم محل دقیق دفن حضرت را می دانند. با ما در این بخش از سایت گلدسته سازی ثارالله همراه باشید تا محل دقیق قبر ضامن آهو را به شما معرفی کنیم.

وقتی امام رضا در طوس به شهادت رسیدند بدن ایشان در کنار قبر هارون الرشید درون باغ حمید بن قحطبه به خاک سپرده شد. با گذشت زمان بقعه هارون الرشید در طوس به مشهدالرضا تبدیل شد.

قبر (مدفن) امام رضا (ع) در مشهد کجا واقع شده است؟

مدفن اصلی حضرت در حال حاضر در جایی که به عنوان سرداب شناخته می شود قرارداد. البته از ابتدا عمق این سرداب به گونه ای که امروز دیده می شود نبود. هر چند که از همان اول هم مقبره ایشان کمی پایین تر از سطح زمین قرارداشت اما به مرور زمان با ساختمان سازی های اطراف این فاصله بیشتر شد و به شکل سرداب یا زیرزمینی درآمد.

این قضیه باعث شد تا دور مقبره را دیوار بکشند و به صورت اتاقی دربیاورند. ضریح را نیز در بالای آن هم سطح با صحن ها و رواق ها ساختند. دیوار بالایی را به موازات محل دفن برقرار کردند و سنگ قبر جدید را نیز به موازات سنگ مزار اصلی بنا کردند.

مدفن امام رضا (ع) در مشهد

بدین ترتیب محل دقیق قبر امام رضا (ع) تقریبا ۵ متر پایین تر از جایی که زیارت می کنیم به موازات آن قرار دارد.

اگر به مشهد سفر کردید و خواستید به سرداب یا همان زیرزمین رفته و زیارت کنید باید بدانید که از داخل حرم به سرداب راه دارد که در اکثر زمان ها درب آن بسته است. این ورودی در هشتی بر روی دیوار شرقی قرار دارد. داخل زیرزمین مقبره های مربعی کوچکی قرار گرفته که مخصوص خادمان حرم، افراد روحانی و مذهبی است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حرم امام رضا در وسط گنبد قرار نگرفته است در قسمت زیرپا فضای بیشتری موجود است. دلیل این امر این است که محل ضریح دقیقا جایی است که قبلا هارونیه نام داشت. پس از درگذشت حضرت و تدفین ایشان در این محل نام آن را به به آستان قدس رضوی و حرم مطهر امام رضا تغییر دادند.

ابعاد گنبد ۱۰ در ۱۰ بود و قبر هارون قاتل امام موسی کاظم در وسط آن قرار داشت. تغییر مکان گنبد به این دلیل انجام شد که قبر هارون درون آن قرار نگیرد و از ضریح بیرون بماند.

4/5 - (15 امتیاز)

Visits: 9939

درباره‌ی اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *