یکشنبه , اردیبهشت ۹ ۱۴۰۳
نظر علما درخصوص ساخت گنبد طلا

نظر علما در مورد گنبد طلا

همانطور که می دانید، ائمه اطهار نقش بسیار مقدس و والایی در گسترش دین اسلام داشته اند. اما متاسفانه بسیاری از آن ها به دست افراد ظالم به شهادت رسیدند. به همین دلیل، مردم برای آن که بتوانند ثابت کنند برای پیکر مطهر امامان ارزش بسیار بالایی قاعل هستند، گنبد آن ها را از طلا می سازند.

امروزه، شرکت ها و کارگاه های بسیار زیادی از جمله کارگاه گنبد و گلدسته سازی ثارالله در زمینه ساخت و بازسازی مقبره ائمه اطهار فعالیت می کنند و تمامی گنبد ها را از طلا می سازند.

نظر علما در مورد گنبد طلا متفاوت است!

یکی از اختلاف نظراتی که از گذشته تا به امروز در میان علما و مراجع دینی وجود داشته، ساخت گنبد طلا برای ائمه اطهار می باشد. بسیاری از علماء بر این عقیده باورند که ارزش امامان به قدری نزد خداوند بالا می باشد که ساخت چندین گنبد طلا هم نمی تواند کوچک ترین بخشی از ارزش آن ها را اثبات کند. به همین دلیل، نظرشان درباره ساخت گنبد طلا مثبت است و تلاش می کنند تا نظر خود را به اثبات برسانند تا افراد دیگر برای ساخت گنبد های طلای مقبره امامان اقدام نمایند.

جالب است بدانید که برخی دیگر از علما و مراجع دینی، بر این عقیده باورند که امامان و ائمه اطهار همیشه ساده زیست بوده اند و علاقه ای به تجملات نداشته اند. به همین دلیل با ساخت گنبد طلا برای مقبره امامان مخالف هستند.

این نظریه آن ها تاحدی درست می باشد؛ چرا که تمامی امامان به ساده زیستی علاقه داشتند و به شدت از تجملات دوری می کردند و حتی ممکن است که روح ائمه اطهار، از ساخت گنبد طلا بر روی مقبره خود رضایت نداشته باشند و احساس ناراحتی کنند.

طبق فرمایشات آیت الله صادقی تهرانی: ساخت گنبد طلا، کاشی کاری و معماری بسیار پر هزینه برای مقبره امامان مجاز نیست به این دلیل که آن ها به تجملات علاقه ای ندارند.

نظر علما در مورد گنبد طلا

دیگر نظرات در خصوص ساخت گنبد طلا

اما برخی دیگر از علما و مراجع دینی، نظری درباره ساخت گنبد طلا برای مقبره امامان ندارند. جالب است بدانید که آن ها بر این عقیده باورند که پس از ظهور آخرین ائمه اطهار، امام زمان (عج) تمامی رمز و راز های ساخت گنبد طلا آشکار می گردد. به همین دلیل، در انتظار ظهور امام زمان می مانند تا به جواب سوال خود برسند که آیا ساخت گنبد طلا برای مقبره ائمه جایز است یا نه؟

سخن پایانی

همانطور که در بخش های قبل به آن اشاره شد، امامان از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده اند و هیچ چیزی درون دنیا وجود ندارد که بتواند حتی یک درصد از ارزش آن ها را تکمیل نماید.

به همین دلیل، افراد برای آن که نشان دهند ارزش امامان بسیار بالا می باشد، گنبد آن ها را از طلا بنا می کنند. اما این امر موجب شده تا در میان علما و مراجع دینی اختلاف نظراتی به وجود آید و برخی از آن ها با ساخت گنبد طلا برای مقبره امامان موافق و برخی دیگر مخالف باشند. اما برای رسیدن به این پاسخ، می بایست منتظر ظهور آخرین ائمه اطهار باشیم.

5/5 - (1 امتیاز)

Visits: 403

درباره‌ی اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *