یکشنبه , اردیبهشت ۹ ۱۴۰۳

گلدسته چیست؟ گلدسته تک، دو و سه موذنه

گلدسته ها شبیه به برجی بلند در کنار گنبد مسجد می باشند که به صورت استوانه ای شکل ساخته می شوند. جنس ها و انواع مختلفی از گلدسته وجود دارد اما در قسمت بالایی همه آن ها قسمتی اتاق مانند ساخته می شود که به نام موذنه شهرت دارد.

گلدسته سازی ثارالله با داشتن کادری مجرب و دستگاه های پیشرفته در ساخت گنبد و گلدسته سازی عملکرد خوبی از خود نشان داده است. شما می توانید برای سفارش انواع گلدسته و گنبد با ما در ارتباط باشید.

گلدسته تک موذنه چیست؟

گلدسته تک موذنه دارای یک بخش اتاق مانند در قیمت بالایی و انتهایی خود می باشد. در واقع این اتاقک جایگاهی است که موذن در وقت نماز به آن رفته و نوای خوش اذان را سر می دهد. دلیل بالا قرار گرفتن موذنه را نیز اینگونه بیان کرده اند که صدای فردی اذان گو به صورت واضح به گوش افراد زیادی برسد.

در همان ابتدای اسلام این فکر که بنایی ساخته شود تا از بقیه قسمت‌های مسجد بلندتر بوده و جایگاهی برای گفتن اذان باشد باعث به وجود آمدن گلدسته تک موذنه مسجد شد. قسمت موذنه گلدسته در اشکال مختلفی ساخته می شود و نور و روشنایی از آن جا به داخل گلدسته راه می یابد. گلدسته تک موذنه نسبت به دیگر گلدسته ها از ارتفاع کمتری برخوردار است.

گلدسته دو موذنه چیست؟

گلدسته های دو موذنه در قسمت بالایی خود دارای دو اتاقک که روی هم قرار گرفته اند می باشد. این گلدسته ها در مدل ها و جنس های مختلفی مانند استیل طلایی، آلومینیوم طلایی و استیل نقره ای تولید می شوند. حداقل ارتفاع برای گلدسته های دو موذنه ۶٫۵ متر است و بلندترین آن نهایتا تا ۱۶ متر ارتفاع خواهد داشت اما حد معمول آن ۱۰ متر می باشد.

استفاده از کاشی کاری برای تزئین گلدسته ها از قدیم مرسوم بوده است. انواع کاشی کاری به صورت معرق، معلقی، پیچ های تزئینی و طرح های زیگزاگی طرح هایی هستند که در اکثر گلدسته ها در ایران به کار می روند. همچنین به کار بردن مقرنس کاری که با ایجاد سایه روشن و القای خطوط مختلف و همچنین استفاده از خط کوفی بنایی در گلدسته دو موزنه امری بسیار رایج است که در زیبا سازی ان نقش مهمی دارد.

گلدسته سه موذنه چیست؟

تفاوت گلدسته سه موذنه با انواع دیگر آن در داشتن سه طبقه اتاقک در قسمت بالایی آن به صورت روی هم می باشد. این مسئله باعث می شود تا این نوع گلدسته ارتفاع بیشتری در مقابل گلدسته های تک و دو موزنه داشته باشد. این نوع گلدسته متناسب با بنا در اشکال مختلف گرد، مربعی، هشت ضلعی و یا مارپیچ ساخته می شود.

گلدسته سه موذنه از لحاظ فنی باعث می شود تا نیروی رانشی وارده از گنبد و ایوان ها مهار شود. همچنین اگر بین دو گلدسته خطی فرضی را تصور کنیم این خط جهت قبله را به ما نشان می دهد. داخل گلدسته پله هایی به صورت مارپیچ قرار داده شده تا بتوان به قسمت های بالایی آن از این طریق دسترسی داشت.

گلدسته سازی ثارالله با سایقه چندین ساله در طراحی و ساخت انواع گنبد و گلدسته بهترین کیفیت ها را با مناسب ترین قیمت ها ارائه می دهد. جهت هماهنگی و سفارش از طریق شماره های درج شده با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

Visits: 199

درباره‌ی اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *